Ongebruikelijke transacties

Omdat u als ondernemer verschillende overeenkomsten sluit, zoals bijvoorbeeld huurovereenkomsten en koopovereenkomsten, heeft u vaak te maken met verschillende (geld)transacties. Wanneer u vermoedt dat er sprake is van een ongebruikelijke transactie die verband houdt met terrorismefinanciering en/of witwassen, moet u deze transactie melden.

Wat zijn ongebruikelijke transacties?

Aan de hand van verschillende indicatoren  wordt vastgesteld of sprake is van een zogenaamde ongebruikelijke transactie. Bij ongebruikelijke transacties gaat het met name om terrorismefinanciering, witwassen en om het omzetten van bedragen van € 15.000,- of meer. Hieronder wordt een aantal voorbeelden opgesomd waarbij aan een ongebruikelijke transactie gedacht kan worden:

  • wanneer een bedrag van € 15.000,- of meer contant op een creditcard wordt gestort;
  • wanneer bij een casino een transactie van € 15.000,- of meer plaatsvindt;
  • wanneer een casino munten en/of bankbiljetten van € 15.000,- of meer in depot nemen;
  • wanneer bij een bank een contant bedrag van meer dan € 15.000,- in andere valuta’s wordt omgewisseld;
  • transacties bij banken die verband houden met financiering van terrorisme of witwassen;
  • wanneer sprake is van een transactie bij een bank met een persoon die is gevestigd in een land of gebied die door de Minister van Justitie en/of door de Minister van Financiën is aangewezen als een onaanvaardbaar risico voor financiering van terrorisme en/of voor witwassen.

Wanneer moet een ongebruikelijke transactie worden gemeld?

Wanneer wordt vermoed dat er sprake is van een ongebruikelijke transactie, dient dit binnen 14 dagen gemeld te worden bij de FIU Nederland (Finance Intelligence Unit Nederland).

De volgende partijen dienen ongebruikelijke transacties te melden:

  • financiële dienstverleners (zoals banken, casino’s en verzekeraars);
  • bepaalde beroepsgroepen (zoals notarissen, advocaten, accountants, makelaars etc.).;
  • ondernemers die te maken krijgen met grote transacties (zoals een handelaar in auto’s, schepen, kunst en antiek en bijvoorbeeld juweliers).

Als sprake is van een contante betaling van een bedrag van € 15.000,- of meer, dienen alle ondernemers het paspoort van de koper te controleren en na te gaan of het een geldig paspoort van de koper is. Vervolgens moet hij deze kopiëren en deze kopie (minimaal) vijf jaar bewaren.

Gevolgen van het melden van ongebruikelijke transacties

Wanneer u vermoedt dat sprake is van een ongebruikelijke transactie, is het van belang dat u deze transactie binnen 14 dagen meldt. U bent dan namelijk beschermd tegen een civiele en strafrechtelijke aansprakelijkheid. Dit betekent onder meer dat u niet verantwoordelijk gehouden kunt worden voor bijvoorbeeld de schade die uw cliënt/klant leidt omdat u een melding heeft gemaakt. Ook kunnen de gegevens die u heeft doorgegeven aan FIU-Nederland niet tegen u worden gebruikt in een strafrechtelijk onderzoek naar terrorismefinanciering of witwassen.

Juridische hulp nodig?

Vermoedt u dat er sprake is van een ongebruikelijke transactie, maar weet u niet of u verplicht bent deze transactie te melden? Neem dan – uiteraard geheel vrijblijvend – contact op met Van der Zwan Advocaten. Één van onze experts kan de transactie beoordelen en kan u adviseren over het wel of niet melden van een bepaalde transactie. U kunt ons telefonisch bereiken op het nummer 070 – 789 00 90 of via info@vanderzwanadvocaten.nl.

Over ons

Van der Zwan Advocaten is een advocatenkantoor in Den Haag dat is gespecialiseerd in aansprakelijkheidsrecht, letselschade en procesrecht.