Vertraagde of geannuleerde vlucht?

Vertraagde of geannuleerde vlucht?

De zomervakantie is weer aangebroken. Het moment dat veel mensen met het vliegtuig op vakantie gaan. Het komt geregeld voor dat vluchten vertraagd zijn of geannuleerd worden waardoor u later op uw eindbestemming aankomt. Lees hier wat uw rechten zijn bij een vertraagde of geannuleerde vlucht.

Vertraging

U heeft mogelijk recht op een compensatie voor het geleden tijdsverlies indien u 3 uur of meer later op uw eindbestemming aankomt. Om recht te hebben op een compensatie dient u vanuit een EU-land te vertrekken of terug te vliegen naar een EU-land met een in de EU gevestigde luchtvaartmaatschappij. Indien u meer dan 5 uur vertraging heeft kunt u ervoor kiezen de reis te annuleren. Uw ticket dient dan terugbetaald te worden en u heeft recht op een terugvlucht naar uw oorspronkelijke vertrekpunt.

Hoogte vergoeding bij vertraging

De hoogte van de vergoeding bij vertraging is afhankelijk van de lengte van de vlucht en de duur van de vertraging. De bedragen kunnen hierbij variëren tussen de € 250,- en € 600,-.

Annulering

Ook bij annulering van uw vlucht heeft u recht op compensatie. U heeft geen recht op compensatie indien u meer dan 14 dagen van tevoren op de hoogte bent gesteld van de annulering, u via een andere route hebt gereisd zonder veel vertraging bij aankomst of er sprake is van buitengewone omstandigheden. U kunt bij annulering kiezen tussen terugbetaling van uw ticket of via een andere route reizen. Indien u via een andere route reist heeft u recht op compensatie indien u 2 uur of meer vertraging heeft bij aankomst.

Hoogte vergoeding bij annulering

De hoogte van de vergoeding bij annulering is ook afhankelijk van zowel de lengte van de vlucht als de vertraging bij aankomst. De bedragen kunnen hierbij variëren tussen de € 125,- en € 600,-.

Buitengewone omstandigheden

Indien er sprake is van buitengewone omstandigheden van de luchtvaartmaatschappij heeft u geen recht op compensatie bij vertraging of annulering. Situaties waarbij er sprake is van buitengewone omstandigheden zijn bijvoorbeeld stakingen van derden, slechte weeromstandigheden, terrorisme, medische noodlanding of natuurrampen. Technische mankementen en stakingen van het eigen personeel vallen niet onder buitengewone omstandigheden.

Afwijzing claim

Indien de luchtvaartmaatschappij uw claim afwijst kunt u een klacht indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. Zij kijken of de klacht gegrond is en kunnen de luchtvaartmaatschappij eventueel berispen. Zij verhalen niet de compensatie op de luchtvaartmaatschappij voor u. Indien u de compensatie alsnog op de luchtvaartmaatschappij wil verhalen kunt u dat doen middels een procedure bij de kantonrechter. Dit dient binnen 2 jaar na de desbetreffende vlucht te geschieden.

Juridische bijstand nodig?

Bent u de dupe geworden van een vertraagde vlucht van 3 uur of langer of is uw vlucht geannuleerd? Wij voorzien u graag van advies bij het claimen van een compensatie. Neem – uiteraard geheel vrijblijvend – contact op voor een juridisch intakegesprek. U kunt ons telefonisch bereiken op het nummer 070 – 789 00 90 of via info@vanderzwanadvocaten.nl.

Voor wie?

De advocaten van Van der Zwan Advocaten staan zowel particulieren als (internationale) bedrijven bij en zijn werkzaam in heel Nederland.

Contact

Van der Zwan Advocaten
Dr. Lelykade 12 B
2583 CM Den Haag

T. 070 – 789 00 90
E. info@vanderzwanadvocaten.nl